Lav ét stykke af produktkagen

Nå man først begynder at arbejde med Scrum og Agile så bliver man bombarderet med at Product Owner skal lave Epics, Features og User Stories. Vi skal tale om brugerens behov og vi skal få team og kunde til at tale sammen og vi skal alle forstå sammen.

Det er så vigtig at vi kan forstå at arbejde sammen om produktet, men det vi ofte har svært ved at ændre og forstå er at vi skal have korte feedback loops, vi skal se hurtige resultater for at få hurtig feedback om vores produkt.

At få hurtig feedback er ofte meget svært i store organisationer og med mennesker der er rutineret i at arbejde med traditionelle udviklingsmodeller.

Med Agile vil vi ikke lave hele kagen på én gang, men kun et stykke af den, så vi kan spørge kunden om kagen er god, om den smager godt, om den lever op til forventningerne, så vi kan justere på opskriften før vi laver det næste stykke kage.

Traditionelle arbejdsmetoder

Den traditionelle måde at arbejde på, fremelsker ofte at man fokuserer på et lag af kagen ad gangen eller hvert team er specialiseret i én ting, så hvis du forstiller dig at nederste lag af kagen er Database, så er næste lag måske logiske funktioner og sidste lag er brugergrænsefladen.

Men lagene i kagen kan også symbolisere processer, det nederste lag i kagen er analyse, så er det udvikling og så er det test.

Ved at arbejde efter denne metode, vil man ofte bruge lang tid på hvert lag individuelt i intentionen om at gøre det rigtigt fra starten. Man laver analysen færdig og rigtig fra starten, for at sikre at hele lagkagen kommer til at se pæn ud og kommer til at smage godt. Man sikrer at kunden er involveret, men vi arbejder ud fra et teoretisk kompleks som jo ikke er praktiske erfaringer og ikke kan ses og smages, men kun tales om.

Den agile model

Den agile model er noget sværere at arbejde efter fordi det for rigtig mange mennesker er en ny måde at arbejde på. Det er ikke naturligt at lave et stykke af kagen, det er ikke naturligt kun at analysere en lille del af løsningen for derefter at udvikle den.

Det er heller ikke let for en organisation at arbejde efter den agile model, fordi organisationen faktisk ofte er bygget op omkring de traditionelle arbejdsmetoder. Det vil sige der er en analyseafdeling med en arkitekt og en forretnings-analytiker, eller en database afdeling med database-eksperter.

Så når vi med en agil model forsøger at lave et stykke af kagen kræver det urimeligt meget koordinering og virkelig meget hjerne aktivitet for menneskerne på projektet, for at kunne arbejde efter den nye model. Vi ved jo at menneskets hjerne grundlæggende er vild med stabilitet og vaner, så det er virkelig op ad bakke til at starte med.

Hurtig feedback

For at skabe værdi med en agil implementation, så skal vi begynde at arbejde med korte feedback loops – vi skal vise kunden hvad vi har lavet løbende, og vi skal lave et stykke af kagen ad gangen. Det første stykke kage bliver ikke perfekt, det bliver ikke smukt, men det giver noget konkret for kunden af forholde sig til og smage på.

Et par uger senere kan kunden se et nyt stykke af kagen, som er blevet en lille smule bedre og smager lidt bedre. Efterhånden kommer vi frem til en hel kage som smager rigtig godt og ser pæn ud i kundens øjne, og det er jo det der er det vigtigste – hvad er det kunden synes er pænt og smager godt.

Jeg håber jeg har inspireret mindst én Produkt owner, Produkt manager, Forretningsanalytiker, Arkitekt, Chef eller én Sælger til at forstå hvordan vi kan  arbejde med et stykke af kagen, og ikke med hele kagen på én gang.

Skrevet af Tim Pedersen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *